IQVIA leverer nyt laboratoriesystem til det Nationale Genom Center

sep 29, 2021

COPENHAGEN, DENMARK – September 29, 2021 – Nationalt Genom Center har indgået en aftale med IQVIA i Danmark om udvikling, leverance og implementering af et laboratorie- og informationssystem (LIMS). Kontrakten blev vundet af IQVIA efter en udbudsproces på mere end et år.

Systemet, der håndterer genomer fra patienter med henblik på at udvikle skræddersyede behandlinger, er udviklet af IQVIAs partner Sapio Sciences, der er en internationalt førende udbyder af laboratoriesystemer. IQVIA Danmark står for at levere konsulentydelser i en kontraktperiode, der løber over fire år.

Trækker på internationale erfaringer med genomer
IQVIA samarbejder allerede med Genomics England. Viden fra dette samarbejde, i kombination med mange års erfaring fra den danske sundhedssektor og kompetencer med at analysere data, danner et godt fundament for at udnytte de muligheder, der ligger i at anvende genomiske data. Kenneth Mikkelsen, General Manager IQVIA Denmark, uddyber:

”Vi har i mere end 25 år samarbejdet med den danske sundhedssektor og blandt vores kunder er flere hospitaler og nationale sundhedsaktører. Vi er meget glade for at udvide vores fodfæste med en organisation som Nationalt Genom Center, der er på en ekstremt interessant rejse, som er afgørende for at fremskynde innovative behandlinger af patienter og udviklingen af personlig medicin.”

IQVIA ønsker at gøre en forskel i sundhedsvæsenet og et strategisk samarbejde som dette partnerskab med Nationalt Genom Center og Sapio Sciences er en milepæl i forhold til arbejdet med at i fremme af patientbehandling gennem bedre forebyggelse, tidligere diagnose og mere målrettet behandling af patienter i Danmark.

“Sapio er meget glad for at samarbejde med IQVIA omkring dette vigtige initiativ som det danske Nationale Genom Center har iværksat. Den analytiske og intelligente tilgang, som har præget udvælgelsen af leverandører, udmærker sig ved at leverandører skal bevise, at de kan opfylde vigtige krav ved at vise evner i stedet for blot at beskrive dem, siger Kevin Cramer, chefforsker ved Sapio Videnskaber. Han tilføjer: "IQVIA gør et godt stykke arbejde, og vi ser frem til at arbejde tæt sammen med dem fremover."

About IQVIA

IQVIA (NYSE:IQV) is a leading global provider of advanced analytics, technology solutions, and clinical research services to the life sciences industry. IQVIA creates intelligent connections across all aspects of healthcare through its analytics, transformative technology, big data resources and extensive domain expertise. IQVIA Connected Intelligence™ delivers powerful insights with speed and agility — enabling customers to accelerate the clinical development and commercialization of innovative medical treatments that improve healthcare outcomes for patients. With approximately 70,000 employees, IQVIA conducts operations in more than 100 countries.

IQVIA is a global leader in protecting individual patient privacy. The company uses a wide variety of privacy-enhancing technologies and safeguards to protect individual privacy while generating and analyzing information on a scale that helps healthcare stakeholders identify disease patterns and correlate with the precise treatment path and therapy needed for better outcomes. IQVIA’s insights and execution capabilities help biotech, medical device and pharmaceutical companies, medical researchers, government agencies, payers and other healthcare stakeholders tap into a deeper understanding of diseases, human behaviors and scientific advances, in an effort to advance their path toward cures. To learn more, visit www.iqvia.com.

About Sapio Sciences

Since 2007, Sapio Sciences has been a leading provider of LIMS, ELN and Scientific Data Management software enabling our customers to manage their laboratories, experiments, and scientific data efficiently and effectively.

Exemplar LIMS and ELN break new ground by providing a unified, science aware platform that also embodies integrated search and analytics, all reachable through its high performance, web-based user interface. Exemplar is in use at most of the world’s largest pharmaceutical companies a as well as leading diagnostic organizations.

Sapio has customers around the world. They include: BMS, AbbVie, GSK, Roche, Novartis, Baylor College of Medicine, Daichi Sanko, Sanofi and numerous other leading life sciences organizations.

Andrew Markwick, IQVIA Investor Relations (andrew.markwick@iqvia.com)
+1.973.257.7144

Tor Constantino, IQVIA Media Relations (tor.constantino@iqvia.com)
+1.484.567.6732